اختلالات عاطفی و رفتاری در کلاس درس

اختلالات عاطفی و رفتاری در کلاس درس

اختلالات عاطفی و رفتاری در کلاس درس

“اختلال عاطفی و رفتاری” یک اصطلاح چتری است که در آن چندین تشخیص متمایز (مانند اختلال اضطراب، اختلال شیدایی- افسردگی، اختلال مخالفت – نافرمانی و غیره) قرار می گیرند. به این اختلالات «اختلال عاطفی» و «چالش عاطفی» نیز گفته می شود. طبق قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA)، کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی و رفتاری یک یا چند مورد از این پنج ویژگی را نشان می دهند:

ناتوانی در یادگیری که با عوامل فکری، حسی یا سلامتی قابل توضیح نیست.
ناتوانی در ایجاد یا حفظ روابط بین فردی رضایت بخش با همسالان و معلمان.
انواع رفتار یا احساسات نامناسب در شرایط عادی.
یک حالت عمومی فراگیر از ناراحتی یا افسردگی.
تمایل به ایجاد علائم فیزیکی یا ترس های مرتبط با مشکلات شخصی یا مدرسه.

IDEA دسترسی دانش آموزان را به آموزش عمومی رایگان و مناسب (FAPE) در کمترین محیط محدود (LRE) ممکن تضمین می کند. به این ترتیب، دانش آموزان مبتلا به اختلالات عاطفی (ED) اغلب در کلاس های آموزش عمومی گنجانده می شوند. با این حال، موارد شدید اغلب نیاز به آموزش دانش‌آموزان در «واحدهای خوشه‌ای» آموزش ویژه، برنامه‌های مستقل یا حتی مدارس جداگانه دارد.

تحت چتر اصطلاح اختلالات عاطفی و رفتاری، دو دسته وجود دارد: اختلالات روانپزشکی و ناتوانی های رفتاری.

بیشتر بخوانید: اجاره کلاس آموزشی

اختلالات روانی

این دسته طیف وسیعی از شرایط را در بر می گیرد. اختلالات روانپزشکی به عنوان الگوها یا ناهنجاری های ذهنی، رفتاری یا ادراکی تعریف می شود که عملکرد روزانه را مختل می کند و باعث ناراحتی می شود. برخی از رایج ترین نمونه های این تشخیص ها عبارتند از:

اختلال اضطرابی
اختلال دوقطبی (معروف به اختلال شیدایی- افسردگی)
اختلال خوردن (مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری)
اختلال وسواس فکری عملی
اختلال روانی

از دیدگاه معلم، اختلالات روانپزشکی به دلایل متعددی چالشی عمیق ایجاد می کند. اولاً، مدارس بیمارستان نیستند و نمی توان از معلمان انتظار داشت که این اختلالات را «درمان» کنند. دانش آموزانی که با این نوع چالش ها دست و پنجه نرم می کنند، اغلب تحت درمان هستند و ممکن است دارو دریافت کنند.

دارو می تواند افراد را به روش های غیرمنتظره ای تحت تاثیر قرار دهد و از آنجایی که اطلاعات پزشکی محرمانه است، معلمان ممکن است ندانند که چرا دانش آموزان به شیوه ای که هستند رفتار می کنند. این امر پاسخ مناسب به برخی رفتارها را دشوار می کند.

علاوه بر این، دانش آموزانی که از این شرایط رنج می برند ممکن است به سادگی قادر به برآورده کردن انتظارات تحصیلی و رفتاری نباشند. در چنین مواردی، دانش‌آموزان نیاز به دریافت مداخلات آموزشی ویژه دارند و ممکن است نیاز باشد که به یک کلاس آموزشی ویژه منتقل شوند.

ناتوانی های رفتاری

کودکان دارای ناتوانی های رفتاری رفتاری را انجام می دهند که عملکرد کلاس را مختل می کند و/یا برای خود و دیگران مضر است. برای تشخیص ناتوانی رفتاری، رفتارها نباید به یکی از اختلالات روانپزشکی فوق الذکر نسبت داده شود.

دو دسته از ناتوانی های رفتاری وجود دارد: اختلال نافرمانی مقابله ای و اختلال سلوک.

اختلال نافرمانی مخالف با عدم انطباق شدید، منفی نگری و عدم تمایل به همکاری یا پیروی از دستورالعمل ها مشخص می شود. کودکان مبتلا به این وضعیت خشن و پرخاشگر نیستند، آنها به سادگی از همکاری با بزرگسالان یا همسالان خودداری می کنند.

اختلال سلوک بسیار شدیدتر است. این اختلال با پرخاشگری، خشونت و آسیب وارده به خود و دیگران مشخص می شود. دانش‌آموزان مبتلا به اختلال سلوک معمولاً باید در کلاس‌های آموزشی ویژه آموزش ببینند تا زمانی که رفتار آنها به اندازه کافی بهبود یابد که امکان تماس با جمعیت آموزش عمومی را فراهم کند.

راهبردهای آموزش دانش آموزان دارای اختلالات عاطفی و رفتاری

مانند سایر شرایط، دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات عاطفی و رفتاری به محیطی مثبت و ساختاریافته نیاز دارند که از رشد حمایت کند، عزت نفس را تقویت کند و به رفتار مطلوب پاداش دهد.

قوانین و روال

قوانین باید در ابتدای سال تحصیلی تنظیم شوند و باید به گونه ای نوشته شوند که ساده و قابل درک باشد. جمله بندی قوانین باید مثبت باشد: “به خود و دیگران احترام بگذارید” قانون بهتری از “به کسی آسیب ندهید” است. ساده نگه دارید: 6 قانون یا کمتر.

عواقب نقض قوانین نیز باید در ابتدای سال تحصیلی ایجاد شود و هر زمان که قوانین زیر پا گذاشته شوند، به طور مداوم و محکم اعمال شوند. پیامدها باید ثابت و قابل پیش بینی باشند. هنگام اجرای پیامدها، بازخورد خود را به صورت آرام و واضح به دانش آموز ارائه دهید. به این ترتیب، دانش آموز می فهمد که چرا نتیجه لازم است.

سعی کنید هنگام شکستن قوانین از واکنش عاطفی اجتناب کنید. واکنش عاطفی به دانش آموز توجه منفی می دهد که برای بسیاری از کودکان بسیار مفید است. آرام و جدا باشید، محکم و در عین حال مهربان باشید. رسیدن به این تعادل دشوار است، اما برای نتایج مثبت بسیار مهم است.

روال ها برای مدیریت کلاس بسیار مهم هستند. دانش آموزان مبتلا به اختلالات عاطفی و رفتاری تمایل دارند با تغییر و تحولات غیرمنتظره دست و پنجه نرم کنند. مرور یک برنامه بصری از فعالیت های روز یک راه موثر برای شروع روز است و به دانش آموزان کمک می کند تا احساس زمین کنند.

تکنیک های حمایت از رفتار مثبت

دانش آموزان مبتلا به اختلالات عاطفی و رفتاری اغلب نیاز به آموزش در یک محیط آموزشی خاص دارند زیرا رفتار آنها برای کلاس درس عمومی بسیار ناسازگار است. در اینجا چند ایده برای هدایت و حمایت از رشد به سمت رفتارهای مثبت و سازگارتر آورده شده است:

اقتصاد رمزی

دانش آموزان برای هر نمونه از رفتار مثبت امتیاز یا نشانه کسب می کنند. سپس می توان از این توکن ها برای خرید جوایز در فروشگاه توکن استفاده کرد. برای اینکه یک اقتصاد نشانه موثر باشد، رفتار مثبت باید به طور مداوم پاداش داده شود، و اقلام موجود در فروشگاه نشانه ها باید واقعا انگیزه دهنده برای دانش آموز باشد. این امر مستلزم آمادگی و سازماندهی مناسبی است، اما ثابت شده است که کاملاً مؤثر است.

نمودار رفتار کلاس درس

نموداری که به صورت بصری سطح رفتار هر دانش آموز را در کلاس نشان می دهد. دانش آموزانی که رفتار مثبتی دارند در نمودار پیشرفت می کنند. کسانی که رفتار منفی دارند به سمت پایین سقوط می کنند. این باعث می شود که هر دانش آموزی پاسخگو باشد و به شما کمک می کند تا پیشرفت را نظارت کرده و به آن پاداش دهید. اگر دانش آموزان دشوار همیشه در انتهای جدول بمانند، این کار کارساز نخواهد بود. روی نکات مثبت تا حد امکان تمرکز کنید و آنها را با انگیزه نگه دارید.

سیستم قرعه کشی

مشابه اقتصاد نشانه ای، به دانش آموزانی که رفتارهای مثبتی دارند، بلیتی با نام آنها داده می شود. این بلیط ها در یک شیشه قرار می گیرند و یک یا دو بار در هفته یکی را بیرون می آورید. به برنده قرعه کشی یک جایزه تعلق می گیرد.

بررسی همتایان مثبت

از دانش آموزان خواسته می شود که همسالان خود را تماشا کنند و رفتار مثبت را شناسایی کنند. هم دانش آموزی که رفتار مثبت دارد و هم دانش آموزی که شناسایی را انجام می دهد پاداش می گیرد. این دقیقاً برعکس «تکلیف گفتن» است و حس کار تیمی و حمایت اجتماعی را در کلاس تقویت می‌کند.

آموزش به کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی و رفتاری می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. به یاد داشته باشید: ثابت شده است که تقویت و پاداش دادن به رفتار مثبت بسیار مؤثرتر از تلاش برای حذف رفتار منفی است. تنبیه و پیامدهای منفی منجر به جنگ قدرت می شود که فقط رفتارهای مشکل ساز را بدتر می کند.

مثبت ماندن در مواجهه با چنین رفتارهای آزاردهنده احساسی آسان نیست، اما تسلیم نشوید. تأثیر شما می‌تواند برای این دانش‌آموزانی که با شرایط فوق‌العاده دشواری دست و پنجه نرم می‌کنند، به معنای دنیایی متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: زمان آن رسیده است که اساساً تجربه یادگیری بهتری داشته باشیم