فنون مديريت كلاس

فنون مديريت كلاس

فنون مديريت كلاس درس را مدرس برای ايجاد نظم و انگيزه، درگير كردن فراگيران و جلب مشاركت آن ها در فرايند يادگيری انجام می دهد. چنانچه مدرسی نتواند با استفاده از فنون متعدد، كلاس درس خود را مديريت كند، فرايند تدريس او به خوبی صورت نخواهد گرفت. اين مطالعه باهدف مروری بر فنون مديريت كلاس درس انجام گرفت.

جهت مشاهده مقاله ظوابط طراحی پیش دبستانی کلیک کنید.

فنون مدیریت کلاس

در اين مطالعه مقالات پايگاه های اطلاعاتی شامل در بازه زمانی 1365 تا 1393 با استفاده از كليد واژه های مديريت كلاس، انضباط، انگيزش و قوانين كلاسی مورد جستجو Eric قرارگرفت.

تعریف مدیریت کلاس از دیدگاه متخصصان

مدیریت کلاس عبارت است از رهبری کلاس درس از طریق تنظیم برنامه درسی سازماندهی مراحل کار و منابع سازماندهی محیط به منظور بالا بردن نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیش بینی مسائل بالقوه(صفوی،1372).

مفهوم مدیریت کلاس در یک تعریف ساده یعنی تحقق بخشیدن به اهداف یادگیری با بهره گیری از دانش تخصصی خود مدیریت کلاس یعنی رهبری کردن کلاس ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری استفاده از روش های مدیریتی برای کنترل و حفظ نظم در کلاس.

جهت اجاره کلاس با شماره درج شده در تماس با ما ، تماس حاصل نمایید.

مفهوم مدیریت کلاس

مدیریت کلاس مفهومی فراتر از برقرار کردن انضباط در کلاس درس دارد.
هدفش فقط ساکت کردن دانش آموزان در کلاس نمی باشد.بلکه هدف های آموزشی معلم را در بر می گیرد.

مفهوم مدیریت کلاس شامل اجرای طرح های آموزشی توسط معلم برای یادگیری بهتر دانش آموزان و استفاده از اصول نظم و کنترل کلاس می باشد.
یعنی مفهوم مدیریت کلاس هم بعد آموزشی را شامل می باشد و هم بعد اخلاقی ( باعث کنترل نظم و انضباط در کلاس می شود.)

جهت مشاهده مقاله ضوابط طراحی فضای کلاس درس کلیک کنید.

بحث

هدف از انجام اين مطالعه، مروری بر فنون مديريت كلاسی است. نتايج حاصل از اين مطالعه در چهار دسته مديريت محتوا و ارائه، مديريت قوانين، مديريت عدالت و مديريت رابطه ها قرار گرفت.

با توجه به نتايج به دست آمده يكی از فنون مؤثر مديريت كلاس، مديريت محتوا است. و مديريت محتوا به آنچه آموزش داده می شود، اختصاص دارد. آموزش مستلزم دانستن موضوع آموزش و آشنايی با اصول ارائه آموزشی است.

اگر به طور دقيق ندانيد كه چه چيزی را مي خواهيد آموزش دهيد نخواهيد دانست كه چه مطلبی را ارائه دهيد، به دنبال چه پاسخ هايی باشيد و چه وقت خشنود كننده ها را به كار ببريد.

مهم ترين اصول ارائه آموزشی شامل موارد زير است

وضوح اهداف در آموزش، سازمان دهی مطالب از ساده به پيچيده، تأكيد بر فرايند ارزشيابی و ارائه پاسخ های صحيح به پرسش ها، آماده ساختن فراگيران براي يادگيری، ايجاد محيطی منظم براي آموزش، تكرار پاسخ صحيح و دادن پاداش به فراگيران پس از پاسخ گويی صحيح آن ها به پرسش ها، برقراری ارتباط ميان يادگيريهای قبلی فراگيران با مطالب جديد، استفاده از واقعيت های شناخته شده و محسوس در يادگيری، تمرين و تكرار مطالب و استفاده از مثال های گوناگون، شبيه ساختن آموزش با موقعيت های زندگی واقعی مسئوليت های مديريتی يك استاد در قسمت مديريت محتوا همچنين شامل انتخاب روش تدريس مناسب، ارزيابی عملكرد فراگيران و ارائه بازخوردهای آموزنده است.

داشتن اطلاعات درباره ی فنون تدريس و نيز توانايی تطبيق هر يك از فنون با موقعيت و شرايط پيش آمده، تبحر و تخصصی است كه به مديريت موفق كلاس درس منتهی می شود و روش تدريس يكی از عوامل مؤثر بر همراهی فراگيران و افزايش يادگيری آنان است.

جهت اجاره کلاس خصوصی در تهران با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرمایید.

نتايج

فنون مديريت كلاسی در چهاردسته مديريت محتوا و ارائه؛ مديريت قوانين؛ مديريت عدالت و انگيزش و مديريت رابطه ها قرار گرفت. در مديريت محتوا از مواردی مانند فنون تدريس، چگونگی جلب توجه فراگيران، تسلط بر موضوع درسی و قدرت انتقال مفاهيم؛

در مديريت قوانين از مواردی مانند تعيين قوانين با همراهی فراگير، زمان تعيين قوانين، اجراي قوانين و پيامدهای تخطي از قوانين؛ در مديريت عدالت از مواردی مانند برخورد و نگاه عادلانه و توجه به تك تك فراگيران، رعايت عدالت در ارزشيابی و نقش عدالت در موفقيت و انگيزش و در مديريت رابطه ها از مواردی مانند شناخت علايق و استعدادهای فراگيران، ارتباط مؤثر و متقابل مدرس با فراگيران در مديريت كلاس استفاده شده بود.

نتيجه گيری

بر اساس نتايج مرور شده، يكي از مهم ترين فنون مديريت كلاس تعيين قوانين كلاسی با همراهی فراگيران و اجرای اين قوانين در كلاس درس است. توصيه می شود اساتيد در جلسه اول كلاس قوانين كلاسی را در مورد استفاده از تلفن، حضور وغياب، مشاركت فعال، تأخير در ورود به كلاس با همراهی فراگيران تدوين نمايند.

تحریریه rentcheap